“Met humor houd ik de leerlingen wakker!”

08 feb

Regelmatig kan je vanaf nu op onze website een interview lezen met een van onze leerkrachten. De eerste leerkracht die we interviewen is meneer El Ghouch. Hij is leerkracht Frans in onze eerste graad. Ooit was hij zelf een Franstalige leerling in een Nederlandstalige school en werd hij hard geholpen om Nederlands te leren door zijn favoriete leerkracht. Deze leerkracht heeft meneer El Ghouch wellicht het meest geïnspireerd om later zelf leerkracht te worden.

(ADW)

Was het altijd je droom om leerkracht te worden?

El Ghouch: Ik heb altijd iets met jongeren willen doen. Ik twijfelde tussen orthopedagoog of leerkracht en mijn zussen, die ook leerkracht zijn, hebben mij gemotiveerd om leerkracht te worden. Ik heb zelf als 13-jarige de overstap gemaakt van het Franstalig naar het Nederlandstalig onderwijs. Mijn eerste schooljaren waren lastig, maar ik werd hard geholpen door de NT2-leerkracht. Ik kreeg elke woensdag en vrijdag na de schooluren les van hem en die lessen hebben ervoor gezorgd dat ik veel Nederlands leerde. Ik ben ervan overtuigd dat zijn enthousiasme me ook veel goesting heeft doen krijgen om zelf leerkracht te worden.

Het is belangrijk dat je jongeren ernstig neemt. Dat appreciëren ze enorm.

Wat voor een leerkracht ben je? Lijk je op je favoriete leerkracht van vroeger?

El Ghouch: Ik ben heel sociaal en heb geleerd om met jongeren om te gaan als jeugdmonitor en voetbaltrainer. Het viel me op dat ik snel een stevige band met hen kon opbouwen. Het is belangrijk dat je jongeren ernstig neemt. Dat appreciëren ze enorm. Tussendoor gebruik ik vaak humor. Dat helpt om hen figuurlijk – en soms ook letterlijk – wakker te houden. ‘Saaie leerstof wordt op die manier leuker’, zeggen de leerlingen wel eens. Mijn doel is om alle leerlingen grote stappen te laten zetten, of ze nu thuis Frans of Nederlands praten. Ik merk in mijn lessen Frans dat de Nederlandstalige leerlingen beter Frans leren omdat ze veel met elkaar spreken. Ze helpen elkaar.

Heb je veel invloed als leerkracht, vind je?

El Ghouch: Heel veel vind ik. Ook al is het niet altijd gemakkelijk om naast je rol van leerkracht ook die van opvoeder op te nemen. Sommige leerlingen hebben het moeilijk en dan probeer ik hen zo goed mogelijk te begeleiden. Daar wil ik echt tijd voor nemen. Ik merk dat het interessant is om daarbij de ouders te betrekken. Zo kan je gemakkelijker stappen vooruit zetten.

Wat heb je de laatste tijd zelf geleerd als leerkracht?

El Ghouch: Ik leer veel van de leerlingen en vind het interessant en leerrijk om steeds beter te begrijpen waarom ze op een bepaalde manier reageren. Daarnaast heb ik de afgelopen periode ook veel geleerd van mijn collega’s en van externe lesgevers. Zo heb ik dankzij het Kaboem-project in onze eerste graad geleerd om leerlingen tijdens de WOYO-lessen zelfstandiger te laten werken. WOYO is de afkorting voor ‘Working On Your Own’. Tijdens ons wekelijks overleg vind ik het prettig om samen te werken met mijn collega’s. We denken na over hoe we onze leerlingen nog beter kunnen begeleiden. Voor mij persoonlijk is het boeiend om nieuwe werkvormen te leren kennen, zeker wanneer deze ook in de smaak vallen bij de leerlingen.

Bedankt voor dit interview, meneer El Ghouch.

El Ghouch: Graag gedaan. Ik hoop veel nieuwe leerlingen te ontmoeten tijdens onze infoavond op dinsdag 20 februari van 17.30 uur tot 20 uur op onze campus in de De Nayerstraat 11a te Denderleeuw.

  •